Wout Waanders treedt op tijdens het spoken word-event Spraakwater in Bibliotheek Malden. Foto: Marcel Krijgsman

Bibliotheken in Malden en Overasselt blijven bestaan

HEUMEN - De twee bibliotheken in de gemeente Heumen blijven open. Vanwege een voorgenomen bezuiniging zouden de bibliotheken in Malden en Overasselt mogelijk in 2022 de deuren sluiten. Inmiddels is de bezuiniging van de baan, zo werd besloten tijdens de raadsvergadering op 4 november. Afgelopen september organiseerde dorpsdichter Thijs Kersten nog een succesvolle literaire avond in Bibliotheek Malden, om aandacht te vragen voor het belang van de bieb.

Vorig jaar werd bekend dat de gemeente Heumen mogelijk fors op de bibliotheken in Heumen wilde bezuinigen. Het voortbestaan van de vestigingen in Malden en Overasselt was hierdoor lange tijd onzeker. Tot frustratie van de Bibliotheek Gelderland Zuid, een grote groep betrokken inwoners van Heumen én Thijs Kersten, de dorpsdichter van Heumen.

De 19-jarige student Klassieke talen organiseerde samen met Bibliotheek Malden in september de spoken word-avond Spraakwater. Onder meer dichters Daan Doesborgh, Wout Waanders en Thijs zelf traden op. Ook aanstormend poëzietalent liet van zich horen. De bieb zat lekker vol, met publiek van alle leeftijden.

Inmiddels is bekend dat de bezuiniging is geschrapt en beide bibliotheken open blijven. Directeur Bert Hogemans van de Bibliotheek Gelderland Zuid is blij. “Gelukkig is de onzekerheid over het voortbestaan van deze vestigingen van de baan. We willen alle inwoners bedanken die zich hebben ingezet voor het behoud van hun bieb. Gelukkig kunnen ze blijven genieten van een ontmoetingsplek vol verhalen, informatie en hulp op het gebied van taal en digitaal. We richten de blik weer vooruit!”