Groesbeekse doppenactie voor het Diabetesfonds

GROESBEEK - Sinds enige tijd staan er in Groesbeekse horecagelegenheden emmertjes waar bier- en frisdrankdopjes in verzameld worden. Als er frisdrank of een flesje bier bij de bar wordt besteld beland het dopje in het daarvoor bestemde emmertje.

Deze actie is gestart toen er een oproep werd gedaan om in actie te komen voor het Diabetesfonds. Op Facebook is al een metalen doppenactie voor dit goede doel, en daardoor kwamen Brouwerij D’n Drul / Stollenberg en Groesbeek Werkt van Pluryn op het idee om dit ook binnen onze gemeente gezamenlijk op te gaan pakken. (Groesbeek Werkt is één dag in de week aan het werk bij de brouwerij).

DHD Drukkerij is benaderd om wat posters en stickers te drukken, die ze gratis hebben geleverd. Ook de gemeente Berg en Dal steunt deze actie en heeft een spandoek geschonken.
Groesbeek Werkt gaat de dopjes inzamelen bij de horeca en vervolgens bij de brouwerij in zakken doen waar ze opgeslagen worden. Deze volle zakken worden later door hen weer naar een groot inzamelpunt in de regio gebracht. Binnenkort worden ook de sportclubs en de carnavalsverenigingen benaderd om mee te sparen voor dit goede doel. In het voorjaar worden de campings in Groesbeek benaderd.

Wil jezelf ook meesparen voor dit goede doel dan kan dat uiteraard ook. De dopjes kunnen dan bij Buurtmarkt Breedeweg ingeleverd worden. Door het hele land worden er metalen doppen gespaard door particulieren, bij sportverenigingen, in cafés. De doppen worden gerecycled en dat levert geld op. Goed voor het milieu én voor 1,2 miljoen mensen in Nederland met diabetes: Hoe meer doppen, hoe groter het bedrag dat het Diabetes Fonds ontvangt. Daar wordt wetenschappelijk onderzoek naar diabetes mee gefinancierd. Zie Diabeat!t.nl.