Open Hart van J. Maris staat bij Malderburch.
Open Hart van J. Maris staat bij Malderburch. Foto: Charlotte Selten

Eerbetoon aan Frits Litmaath en Jac Maris

HEUMEN - Al vanaf 2009 had Frits Litmaath (overleden op 10 september) bij regelmaat gedichten in de Regiodiek, later werd dit 1Heumen en daarna Hét Gemeente Nieuws. Iemand van de middenstand schreef: “Hij was een ware verrijking voor de gemeenschap!” en “Een mooi, markant, geestig en slimme man is niet meer.”

Als oud-leraar Nederlands was hij zeer inspirerend voor velen. Hij heeft als oprichter, organisator en voorzitter van dichtersgenootschap De Pennenstreek de poëzie in deze gemeente, ook letterlijk, op de kaart gezet: al jaren tijdens gedichtendag met een kaartenproject. Hij heeft vijf solobundels uitgebracht maar ook gezamenlijk een eeuwigdurende kalender, Zilverlicht, Dicht-Kunst-Route en Heumense Oorden.

In deze twee laatste bundels staan gedichten bij acht beelden van Jac Maris, de grote beeldhouwer en kunstenaar. Nu heeft de beheerder van het Marismuseum ons, leden van de Pennenstreek, benaderd en gaan wij, met medewerking van de gemeente, in de tuin van het museum de dertig Marisbeelden verdichten. Omdat vanwege corona het gedichtendagproject nu niet door kan gaan, worden deze kaarten ergens in mei of juni gepresenteerd in het Marismuseum. Daar wordt op allerlei manieren gewerkt aan een verfrissing van het terras en de beeldentuin, daar komen straks ook bij vele beelden, gedichten op paaltjes.

Vandaar nu een gedicht van Frits Litmaath bij het beeld ‘Open Hart’ van Jac Maris dat staat in de tuin bij Malderburch, Malden.