De heer Prick overhandigt de eerste twee boeken aan de zusters Pauli en Angelicai. (foto: Joop Verstraaten) Foto: Joop Verstraaten

Einde na ruim honderd jaar aan longcentrum Sanatorium Dekkerswald Groesbeek

GROESBEEK – Het alom bekende sanatorium Dekkerswald dat bekendheid genoot in heel Nederland en zelfs in het buitenland gaat verdwijnen en op die plaats worden er vermoedelijk woningen gebouwd. Het is afscheid nemen van een fantastische locatie die een rijke historie heeft gekend.

Vanaf 1913 deden de zusters hun intrede op Dekkerswald en hebben in al die jaren vele duizenden mensen - die leden aan tuberculose ( longziekte ) - verpleegd. Toen de antibiotica haar intrede deed aldus een arts van RadboudUMC veranderde er veel in de behandeling van tuberculose. De gezondheidszorg past zich telkens aan. Twintig jaar geleden is de keuze gemaakt dat de medische zorg bij Dekkerswald gaat verdwijnen en centraal gevestigd gaat worden naar het Radbouw UMC in Nijmegen.

Oud-burgemeester Gerd Prick van de gemeente Groesbeek en bestuurslid van de Katholieke Herstellingsoorden memoreerde dat ruim 100 jaar geleden Dr. Spanjer begon op Dekkerswald met de Dr. van Spanjekliniek dat later uitgroeide tot Sanatorium Dekkerswald. De laatste 20 jaar heeft het Radboud UMC de medische tak van Dekkerswald daar overgenomen zoals het longcentrum en de pijn poli.

Na 20 jaar is eindelijk de kogel door de kerk en gaat het gehele medische gedeelte over twee weken over naar het Radboud UMC. Ter gelegenheid hiervan is er een boek uitgebracht over de rijke geschiedenis van Dekkerswald met als titel ‘Dekkerswald 1913 – 2022 Longzorg in een Golvend landschap’.Geschreven door een viertal historici Toon Bosch, Leo van Bergen, Marie Antoinette Willemsen en Jan Brabers. De heer G.Prick had veel waardering voor het vele werk dat de zusters in al die jaren op Dekkerswald verricht hebben. Hij was dan ook zeer verguld dat de zusters Pauli en Angelica vandaag in kapel Onder de Bogen aanwezig zijn. Zij kregen als eerste beiden het boek ‘Dekkerswald 1913 -; 2s022 Longzorg in een golvend Landschap’ overhandigd uit handen van de heer G. Prick onder groot applaus.