Burgemeester Slinkman te midden van de twee heren die een erepenning van de gemeente Berg en Dal gekregen hebben. Foto: Peter Hendriks

Gemeentelijke erepenning voor A. den Boer en G. Driessen

GROESBEEK – Burgemeester Slinkman was maandagmiddag om 17.00 uur in De Mallemolen om twee bestuursleden van de Heemkundekring om de heren A.den Boer en G. Driessen de erepenning van de gemeente Berg en Dal te overhandigen.

Volgens Slinkman is de Heemkundekring van groot belang voor het onderzoek naar de geschiedenis van het dorp en de voormalige gemeente Groesbeek en daarnaast het behoud van het historisch erfgoed ervan. Al bijna een halve eeuw bent u beiden de stuwende kracht achter de Heemkundekring die in 1973 is opgericht. En al die tijd is de heer Driessen voorzitter geweest en de heer Den Boer is sinds 1976 secretaris van het bestuur.

De heer Den Boer is 45 jaar belast met het secretariaat en bent een openlijk en makkelijk toegankelijk aanspreekpunt. “Daarnaast spant u al die jaren ook in voor het archeologisch onderzoek in Groesbeek dit voor de oudste geschiedenis van ons mooie dorp. Daardoor bent u het aanspreekpunt voor de Rijksdienst Oudheidkundig Bodemonderzoek. Ook was u bij de opgravingen in Groesbeek zoals het blootleggen van de fundamenten van het kasteel aan de Hoflaan. Zo is de afgelopen decennia veel van de vroege geschiedenis van Groesbeek ontdekt en vastgelegd”, aldus Slinkman.

De heer G. Driessen is lange jaren ondernemer geweest van hotel-café De Locomotief op de plek waar nu het gemeentehuis staat, de bekende historische plek. “U hebt ongetwijfeld veel verhalen meegekregen over oud-Groesbeek. Die hebben de basis gelegd voor uw belangstelling voor het Groesbeeks verleden. Ook was en bent u een vraagbaak voor iedereen die die historische informatie zoekt over Groesbeek. U stelde in de loop der jaren tientallen boeken samen en schreef ontelbare bijdragen in Hét Gemeente Nieuws en legt nu de laatste hand aan een boek over de Stekkenbergse Bezembinders. Ook bij de Groesbeek Airborne Vrienden bent u geen onbekende. Maar uw fotocollectie is indrukwekkend. Ook u heeft ervoor gezorgd dat het Groesbeeks verleden toegankelijk is geworden dankzij de Heemkundekring.”

De heer Gerrie Driessen sprak in zijn dankwoord dat alle leden van Heemkundekring Groesbeek (54 leden) meegewerkt hebben aan het succes van de Heemkunde Kring Groesbeek. Maar ook de ambtenaren hebben hierbij een flinke bijdrage geleverd. “Ik hoop het 50-jarig bestaan dat volgend jaar gevierd wordt nog mee te maken”, aldus Driessen.