Mathieu Gremmen en wethouder Ria Barber tonen infiltratiekratten.
Mathieu Gremmen en wethouder Ria Barber tonen infiltratiekratten. Foto: Eigen foto

Startsein maatregelen landelijk gebied wateroverlast Breedeweg

BREEDEWEG  - Op woensdag 22 juni is het startsein gegeven voor maatregelen in het landelijk gebied tegen wateroverlast in Breedeweg. De maatregelen horen bij het project ‘Breedeweg maakt ruimte voor water’.

Wethouder Ria Barber van de gemeente Berg en Dal en waarnemend-dijkgraaf en heemraad Mathieu Gremmen van Waterschap Rivierenland gaven het officiële startsein. Ze deden dit door het onthullen van een bouwbord.
De afgelopen twee jaar hebben we al verschillende maatregelen genomen in het dorp zelf, bijvoorbeeld bij de buurtsuper en het plein Berkstraat. Na de zomer gaan we nu dus ook aan de slag in het landelijke gebied.

Start werkzaamheden bij plein Wilgstraat

Na de onthulling van het bouwbord gaven Ria Barber en Mathieu Gremmen ook nog een startsein voor de werkzaamheden rond het pleintje aan de Wilgstraat. Zowel in het landelijke gebied als bij plein Wilgstraat gaan we ervoor zorgen dat regenwater in de bodem kan wegzakken.

Infiltratiekratten bij Wilgplein

Bij het Wilgplein plaatsen we infiltratiekratten in de grond. Infiltratiekratten zijn sterk waterdoorlatende boxen die regenwater in de grond opvangen. De kratten zijn open aan de onderkant en hebben openingen aan de zijkanten. Hierdoor kan het water in de bodem wegstromen. De infiltratiekratten leggen we onder de bestrating van het Wilgplein. Ze kunnen straks 100.000 liter regenwater opvangen.
Onder de Wilgstraat zelf leggen we ook infiltratiekratten. Deze ondergrondse kratten komen vooral bij de inrit naar het plein. Hier kan straks 200.000 liter regenwater worden opgevangen.
Door de infiltratiekratten stroomt het regenwater niet langer vanaf het Knapheidepad en de Wilgstraat richting het pleintje.

Maatregelen bij de Knapheideweg en het Hemeltje hebben het grootste effect. Bij de Knapheideweg en het Hemeltje nemen we ook maatregelen. In dit buitengebied vangen we het regenwater op in bovengrondse infiltratiebekkens. Een bovengronds infiltratiebekken is een verlaagd terrein waarin regenwater wordt opgevangen en in de bodem kan zakken. Door het regenwater hier op te vangen stroomt het niet meer vanaf de helling het dorp in.
De infiltratiebekkens zorgen ervoor dat ongeveer 90% van dat regenwater in de bodem kan worden opgenomen. De werkzaamheden in het buitengebied starten na de zomer. We starten direct nadat de provincie Gelderland ons toestemming geeft om te graven.

Ria Barber: ‘Ik ben erg blij dat er nu begonnen wordt met de daadwerkelijk uitvoering.’ Mathieu Gremmen vervolgt: ‘Al deze maatregelen samen moeten voldoende zijn om op deze plekken wateroverlast zoveel mogelijk te voorkomen. Daarnaast zorgen deze maatregelen er ook voor dat we water langer kunnen vasthouden en het de tijd krijgt in de grond te infiltreren, zodat het verdroging kan tegengaan.’

Meer informatie over dit project? Kijk op www.bergendal.nl/wateroverlast-breedeweg of www.wsrl.nl/breedeweg.