Overlast ratten bestrijden in centrum Groesbeek

GROESBEEK - De gemeente pakt rattenoverlast aan bij de containers bij de Jan Linders en de Aldi in Groesbeek. Deze overlast wordt veroorzaakt door mensen die hun afval naast de containers dumpen. De gemeentelijke buitendienst ruimt dit afval nu iedere dag meerdere keren op. Ook zijn er rattenvallen geplaatst.

Deze aanpak kost veel tijd en geld. Als we ermee stoppen dan komen de ratten helaas vanzelf weer terug. “We willen het rattenprobleem echt oplossen. Dit lukt alleen als mensen stoppen met het weggooien van vuil en voedselresten in de openbare ruimte. Dat is namelijk de oorzaak van de rattenoverlast. Ook de plekken rondom containers moeten we schoon houden. En houd vuilniszakken zo lang mogelijk binnen. Dit is allemaal voedsel voor ratten.”

Bestrijding succesvol

Eerst konden de ratten genoeg voedsel vinden bij de containers, in de buurt van hun nesten. “Omdat we hier nu meerdere keren per dag opruimen moeten de ratten op andere plekken voedsel zoeken. Ze lopen daardoor op dit moment overal door het centrum van Groesbeek. Op zoek naar voedsel. Het rattenprobleem lijkt groter te worden. Maar dat is dus niet zo. Door de rattenvallen vermindert juist het aantal ratten. De overgebleven ratten zijn alleen in een groter gebied op zoek naar voedsel. Minder voedsel voor ratten heeft nog een ander voordeel: ratten planten zich minder snel voort! De aanpak van de rattenoverlast bij de containers heeft dus effect!

“Waarom gebruiken we rattenvallen? Het is verboden om ratten te bestrijden met gif. Daarom moeten we ze vangen met vallen.”