Het oude Groesbeek en de verwoesting daarvan…

GROESBEEK - Zondag 17 september wordt er een filmvoorstelling gehouden in cultureel centrum De Mallemolen in Groesbeek. De filmvoorstelling gaat over het oude Groesbeek en de verwoesting daarvan.

Op 17 september 1944 werd Groesbeek bevrijd door Amerikaanse Parachutisten. Om de bevrijding te herdenken worden er vier films gedraaid over Groesbeek. De eerste film gaat over een wandeling door het Groesbeek van voor de oorlog. In de tweede film zien we hoe de bevolking van Groesbeek hun huizen en het dorp aantroffen na de evacuatie van september 1944 tot het voorjaar van 1945. Groesbeek was grotendeels verwoest en moest weer worden opgebouwd. De derde film laat allerlei zaken zien die ons nog doen herinneren aan de oorlog. Bijvoorbeeld oorlogsgraven van Groesbeekse militairen die in mei 1940 op De Grebbenberg zijn gesneuveld, toen het Duitse leger Nederland binnen viel. In de vierde film worden veteranen in De Goffert in Nijmegen ontvangen en een van de groepen komt naar Groesbeek en wordt op het gemeentehuis ontvangen door burgemeester Prick.

Op Klein Amerika wordt een show met vliegtuigen en legervoertuigen gehouden. Voor veel veteranen en familieleden is dit na vijftig jaar het eerste bezoek aan Groesbeek en waarschijnlijk ook het laatste in vrede en vrijheid. De films zijn te zien in het cultureel centrum De Mallemolen Kloosterstraat 11 in Groesbeek. De entree bedraagt inclusief een kopje koffie twee euro. Aanvang 11.00 uur in de theaterzaal. Meer informatie staat op www.mallemolengroesbeek.nl.