Foto: Piet Spanjers

De 25e editie van de Monumententocht

Foto: Piet Spanjers

GROESBEEK – Op zondag 17 september verzorgt de Groesbeek Airborne Vrienden voor de 25ste maal de Monumententocht. De start van de tocht vindt plaats om 09.30 uur bij het aan de Nieuwe Drulseweg gesitueerde General Gavin Monument, gevolgd door een tweede ceremonie om 10:30 uur bij de replica Waco Glider op Klein Amerika.

Natuurlijk zijn de talrijke monumenten en plaquettes die afgelopen decennia in de gemeente Berg en Dal zijn onthuld bedoeld als blijvende herinnering aan een bepaalde periode of gebeurtenis. Soms achteloos opgenomen in een tourgids of een uitgave van een monumentenreeks wordt het bestaan hiervan in onze gemeente, landelijk maar ook internationaal verder verspreid. Zo verscheen eind 2014 een groot artikel over de Waco Glider in het Historisch Zweefvliegtuigblad 'De Spandraad'.

Twee weken geleden kwamen drie Amerikanen op aanwijzing van het Nationaal Bevrijdingsmuseum 44-45 een kijkje nemen bij de plaquette aan de Waldgraaf in Groesbeek. De plaquette aan de boerderij van de familie Straatman houdt de herinnering levend aan de omgekomen bemanning van een op 17 september 1944 neergestort Amerikaans transportvliegtuig, de C-47. Na een hartelijke ontvangst door de families Straatman en Janssen vertelden zij de werkelijke reden van hun bezoek. Twee van hen bleken kleinkinderen te zijn van Lt Wiening, co-piloot op een andere C-47, die op dezelfde dag was neergestort achter Kranenburg. Ze waren op zoek naar de crashsite van het vliegtuig en naar meer informatie over hun grootvader, die al bijna 73 jaar wordt vermist. Helaas konden de vele vragen niet meteen beantwoord worden, ook al omdat zij snel weer door moesten reizen naar Amsterdam Schiphol om hun vlucht naar de VS te halen.

Zondag 17 september worden verschillende Amerikaanse gasten verwacht bij de Monumententocht. Naast twee dochters van Generaal Gavin en vertegenwoordiging van de huidige 82nd Airborne Division, zal ook een Amerikaanse delegatie met het bestuur van FAN (Friendship Albany Nijmegen) bij de ceremonies aanwezig zijn. Zij zullen 's middag in Nijmegen de speciale viering 70 jaar Friendship tussen deze twee steden bijwonen.
Dankzij de spontane medewerking van Taxi Peerenboom is ook de 96-jarige WOII veteraan Clinton Riddle aanwezig bij de monumententocht. Hij verblijft met zijn dochter enkele dagen in Uden om van daaruit deel te nemen aan de herdenkingen rond Operatie Market-Garden. Belangstellenden voor de Monumententocht zijn welkom.