Foto: Joop Verstraaten

Opbrengst mountainbiketocht Groesbeeks Gruwelijkse

Foto: Remco Wildeman

GROESBEEK – Zondag werd in Groesbeek de zesde editie verreden van de mountainbiketocht 'Groesbeeks Gruwelijkste' waaraan het maximale aantal van 1.500 deelnemer(ster)s heeft deelgenomen.

Het was een prachtig uitgezet parcours door de bossen van Groesbeek en omgeving. In totaal is er de afgelopen zes jaar zo'n 400.000, euro bij elkaar gefietst in de hoop dat er met dat geld een medicijn gevonden wordt tegen energiestofwisselingsziekte. De deelnemers afkomstig uit het hele land hebben kunnen kiezen tussen de afstanden 25, 50, 75 en 100 kilometer. 650 hebben gekozen voor de 100 kilometer, 100 voornamelijk ouders met kinderen voor de 25 en de overige 750 kozen voor respectievelijk 50 en 75 kilometer.

Wethouder Sylvia Fleuren was zondagmorgen bij de startlocatie – de thuisbasis van De Treffers – aanwezig. Zij was bijzonder trots dat er 150 vrijwilliger(ster)s dit al zes jaar mogelijk hebben gemaakt. "Jullie hebben ervoor gezorgd dat Groesbeek een belangrijke plaats inneemt in het mountainbike gebeuren en daar doen wij als gemeente Berg en Dal nog een schepje bovenop", aldus Fleuren.

"Het college heeft onlangs 10.000 euro uitgetrokken samen met gemeenten rondom ons heen voor nieuwe mountainbikeroutes, die zorgen voor de langste MTB – route van Nederland", aldus Fleuren. In 2011 is op driejarige leeftijd Robbe Alsemgeest overleden, die leed aan energiestofwisselingsziekte. Ouders en vrienden hebben toen de stichting Road4Energie opgezet om zo financiële middelen te genereren voor onderzoek naar medicijnen tegen deze ziekte. Toen is Groesbeeks Gruwelijkse gestart en met succes.