Foto: Remco Wildeman

Inburgering aan de dis in buurtmarkt Breedeweg

Foto: Remco Wildeman

GROESBEEK/BREEDEWEG – Burgemeester, wethouder Erik Weijers , negen raadsleden, de gemeentesecretaris en de waarnemend raadsgriffier hebben zich dinsdagavond te goed gedaan aan een Syrische maaltijd, die er niet om loog.

In totaal waren er ook twaalf Syriërs die eveneens genoten van de diverse gerechten, die de gehele middag was bereid door vijf Syrische koks in de keuken van de Buurtmarkt. Dat er door de Syrische koks veel gebruik was gemaakt van specerijen en kruiden was wel te ruiken in de Buurtmarkt en daarvan alleen al kreeg iedereen honger.

Voordat het gemengd gezelschap aan de maaltijd begon, liet burgemeester Slinkman weten dat Berg en Dal zich veel bezig houdt met het wel en wee van de Syriërs in de gemeente. Maar met elkaar te eten is wel een speciale manier om elkaar beter te leren kennen. Voordat er ook maar iets naar binnengewerkt was, kregen de koks voor hun vele werk een applaus. Alle aanwezigen deden zich vervolgens te goed aan diverse salades, kipfilet, kipkluifjes in kerrysaus, hummus, pastinaak (gepureerd), Nederlandse bloemkool (maar dan wel gefrituurde) en linzensoep met knoflook en komijn.

Het was een gezellig en nuttig samenzijn en is ongetwijfeld voor herhaling vatbaar. De cliënten van Buurtmarkt Breedeweg hebben woensdagmorgen ongetwijfeld honger gekregen van de lekkere lucht die nog in de Buurtmarkt hing...