Gemeente Berg en Dal gaat efficiënt met financiën om

BERG EN DAL - De gemeente Berg en Dal scoort iets beter dan (het gemiddelde van) vergelijkbare gemeenten voor wat betreft de formatie en kosten die ze maakt voor haar dienstverlening. Uit (benchmark)onderzoek van organisatieadviesbureau Berenschot naar de bedrijfsvoering blijkt dat deze organisatiekosten één procent lager zijn.

Gekeken is naar de totale organisatiekosten van de gemeente, waaronder de formatie (aantal fte). Over het geheel is de uitkomst positief waarbij opvalt dat clusters zoals Kunst, Cultuur & Oudheidkunde, Economische Zaken en Sport relatief weinig kosten. Ook valt op dat de clusters Jeugd, WMO, Opvang & Welzijn meer dan gemiddeld kosten. Reden is onder andere dat, nadat de gemeente deze zorgtaken van het Rijk heeft overgenomen, de gemeente flink heeft geïnvesteerd in een kwantitatief en kwalitatief goede zorg. Dit om te voorkomen dat er wachtlijsten zouden ontstaan of dat mensen niet de goede zorg zouden krijgen. Overigens zijn er nog weinig ervaringscijfers voor een volmaakte benchmark/vergelijking omdat de zorgtaak nog relatief kort een gemeentelijke taak is.

Verbeteringen deels al in gang gezet. De gemeente Berg en Dal gaat verder onderzoeken waar verbeterslagen gemaakt kunnen worden in haar bedrijfsvoering. Deels is dit al in gang gezet. Zo heeft de gemeente eerder dit jaar opdracht gegeven om de sociale teams te evalueren en om te onderzoeken waar de stijgende zorgkosten beperkt kunnen worden. Nog dit jaar zullen de bevindingen aan de gemeenteraad gerapporteerd worden. Vervolgens zal de gemeente eventuele aanpassingen doorvoeren.

De gemeente Berg en Dal vindt het belangrijk om zo efficiënt mogelijk met publiek geld om te gaan en probeert zich te verbeteren waar mogelijk. Bovendien vindt de gemeente transparantie erg belangrijk. Daarom laat de gemeente haar organisatie en processen met enige regelmaat door onafhankelijke deskundigen beoordelen.