Foto: Peter Hendriks

Gemeente wapent zich tegen wateroverlast

Foto: Peter Hendriks

BERG EN DAL – Door de klimaatverandering is er de laatste jaren steeds meer sprake van zwaardere buien en stortregens. Daarom heeft de gemeente Berg en Dal al diverse aanpassingen gedaan en zal dat in de toekomst blijven doen. Ook bij de projecten die de komende tijd gepland zijn, zullen maatregelen genomen worden om zoveel mogelijk de wateroverlast te beperken.

Ook met particulieren zal bekeken worden wat zij zelf kunnen doen om het water in de hand te kunnen houden. In Het Laag (Millingen, Ooij, Leuth, Kekerdom) zijn al projecten uitgevoerd, waarbij de gemeente gescheiden riolering heeft aangelegd. Het doel hiervan is om hiermee de rioolwaterzuivering te ontlasten en te voorkomen dat relatief schoon regenwater naar de zuivering afgevoerd wordt. De wateroverlast in de gemeente Berg en Dal is vooral in de hellende gebieden zoals Beek, Ubbergen, Heilig Landstichting, Groesbeek, Breedeweg en Berg en Dal. Momenteel zijn werkzaamheden aan De Dries bezig waar de gemengde riolering vervangen wordt door een gescheiden systeem. Daar wordt voortaan het regenwater ingezameld in poreuze buizen (buizen met gaatjes) en wordt op die manier in de bodem geïnfiltreerd. Afgelopen dinsdagmiddag werd de pers geïnformeerd bij de werkzaamheden aan De Dries in het bijzijn van wethouder Alex ten Westeneind, projecthouder Openbare Ruimte Pieter van Velp en projectleider Water Nick Coppes.

Als de werkzaamheden aan De Dries gereed zijn, wordt begonnen aan De Stekkenberg waar hetzelfde systeem wordt toegepast in de hoop dat de wateroverlast in het centrum van Groesbeek zal verminderen.