Starters kunnen bij gemeente terecht als de bank 'nee' zegt

BERG EN DAL – Starters binnen de gemeente Berg en Dal die nul op hun rekest krijgen bij de bank kunnen sinds kort een beroep op een lening bij de gemeente Berg en Dal doen.

De gemeente geeft hiermee de starters binnen haar gemeente een steuntje in de rug middels een lening van maximaal 30.000 euro. De gemeente is tot deze hypotheekservice gekomen, omdat de banken steeds strengere eisen stellen aan vooral jongere starters tussen de 23 en 27 jaar. Starters moeten momenteel bij de aankoop van een huis – nieuwbouw of bestaand – zelf ook over een bepaald geldbedrag beschikken. Als ze dat niet kunnen, schiet de gemeente hen hiermee te hulp. Doel van deze kredietverstrekking door de gemeente is ook om hiermee de doorstroming van koop– en huurwoningen te bevorderen en het zal volgens de gemeente ook de vraag naar nieuwbouwwoningen toenemen. Volgens wethouder Sjaak Thijssen is deze service naar de starters toe voor de gemeente budgettair neutraal. 'We lenen van de Bank Nederlandsche Gemeenten en dat geld lenen we dan door aan de starter die de rente aan ons terug betalen.' De gemeente Berg en Dal wil 500.000 euro in het startersfonds stoppen.

Om in aanmerking te komen moeten de starters minimaal één jaar in de gemeente Berg en Dal wonen, daarnaast mag het huis dat hij/zij wil kopen niet duurder zijn dan 215.000 euro. De aanvraag wordt beoordeeld door SVn (Stimuleringfonds Volkshuisvesting) die ook de kredietwaardigheid van de aanvrager(ster) zal toetsen.