Gemeentebestuur positief over komst melkverwerkingsbedrijf Dennenkamp

BERG EN DAL – Het gemeentebestuur van Berg en Dal staat positief ten opzichte van een intentieovereenkomst voor de vestiging van een melkverwerkingsbedrijf aan de Dennenkamp in Groesbeek. Alleen wethouder Erik Weijers heeft een minderheidsstandpunt ingenomen.

Het college had al in een eerder stadium in meerderheid een positief principe standpunt ingenomen om de volgende redenen:
- Het nieuwe plan leidt tot een planologische betere situatie met een zeer sterke reductie van de ge-
constateerde overlast.
- Er zijn geen kansen om tot een betere landschappelijke inpassing van de bestaande grootschalige
bebouwing te komen.
- Realisering van het plan leidt tot een belangrijke reducering van stikstof-depositie op voor stikstof
gevoelige natuurgebieden de Bruuk en Rijnstrangengebied.
- De verwachte toename van verkeersbewegingen is beperkt en kan na verwachting via de be -
staande ontsluitingen worden verwerkt.
- Binnen de gemeente is geen geschikte locatie beschikbaar op één ven de bedrijventerreinen.
- Realisering van het plan leidt tot extra lokale werkgelegenheid (stijging van ca 30 FTE).

Tot op heden heeft de gemeenteraad van Berg en Dal zich nog niet uitgesproken over voornoemd
plan. Omdat met de verdere uitwerking van de plannen de nodige kosten zijn gemoeid wil de aanvrager graag weten hoe de gemeenteraad tegen het plan aankijkt. Beide partijen hebben uitgesproken om binnen een bepaalde periode wordt onderzocht of het plan op alle aspecten ook haalbaar is zowel ruimtelijk, financieel en maatschappelijk. Als de partijen tot de conclusie komen dat het plan haalbaar is, zal het in procedure worden gebracht, waarna er een realiseringsovereenkomst wordt afgesloten.