Gemeente voert uniforme bedrijfsbewegwijzering in

BERG EN DAL – De gemeente Berg en Dal heeft op het gebied van bedrijfsbewegwijzering nog geen beleid, laat staan eenduidige bebording. In de kernen worden tot op heden nog steeds verschillende systemen gehanteerd en verschillen de borden van kleur. Daarnaast heeft de gemeente geen compleet beeld van de geplaatste bewegwijzering en is de bebording niet up-to-date.

Gezien de samenvoeging van de drie gemeenten vindt het college het belangrijk dat de bewegwijzering uniformiteit uitstraalt. De aangepaste bedrijfsbewegwijzering draagt volgens het college bij aan de attentiewaarde en verkeersveiligheid binnen de gemeente Berg en Dal. Voor de nieuwe bedrijfsbewegwijzering heeft de gemeente beleidsregels opgesteld te weten;
- De borden zijn groen, met een wit tekstkader, zwarte letters ( max 16 tekens ) en pijl met afme-
tingen van 800 x150 mm.
- Er mag maximaal drie keer verwezen worden naar een object.
- Een beperkt aantal pictogrammen is beschikbaar om op de borden aan te brengen, logo's komen
hier niet voor in aanmerking.
- Het bedrijf moet minimaal zes maanden per jaar geopend zijn.
- Bedrijven gelegen aan de hoofdweg komen niet in aanmerking voor bewegwijzering ( met hoofd-
weg wordt bedoeld een weg waarlangs ANWB – bewegwijzering voert.
- Het bedrijf dient een maatschappelijke of recreatieve waarde te hebben.

De bedrijven hebben zelf de aanschafkosten van de huidige bewegwijzering betaald. De gemeente maakt nu de keuze deze te vernieuwen en heeft een staffel opgesteld. Als het bord 0-1 jaar oud is, betaalt de gemeente 100, 1-2 jaar 75, 2-3 jaar 50 en borden die ouder zijn 0 procent.