Ehbo krijgt extra subsidie

BERG EN DAL – Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten de ehbo-verenigingen die in haar gemeente actief zijn vanaf 2018 extra subsidie te verlenen.

Ehbo in Millingen heeft de grootste problemen. Zij heeft laten weten met de huidige subsidie niet uit te kunnen, terwijl de subsidie in verband met de herindeling de komende twee jaar nog afgebouwd zou worden. Het feit dat Millingen niet rond kan komen heeft te maken dat ze geen neveninkomsten hebben zoals collecte, verlenen van cursussen (BHV) en sponsoring. Voor het geven van BHV-cursussen zijn er te weinig bedrijven in Millingen, terwijl zij collecteren niet als een ehbo-activiteit ziet.

Sociaal Groesbeek had tijdens de begrotingsbehandeling een motie ingediend om ehbo-cursisten financieel tegemoet te komen. Deze motie werd verworpen met tien stemmen voor en tien tegen. Het college liet daarna wel weten met een voorstel te zullen komen over subsidieverhoging van de ehbo-verenigingen vanwege het maatschappelijk belang. Door het verhogen van de subsidie blijven cursussen betaalbaar. Zij hebben besloten de ehbo-verenigingen in de kernen Groesbeek, Millingen aan de Rijn en Beek elk duizend euro extra subsidie te geven en de ehbo-verenigingen in de kleine kernen zoals Ooij en Leuth kunnen 500 euro extra tegemoet zien.