Wethouder door het lint bij opening fietspad langs Biesseltsebaan

Foto: Peter Hendriks

GROESBEEK – Donderdagmiddag even na vier uur is het prachtige fietspad langs de Biesseltsebaan officieel geopend door wethouder Alex ten Westeneind de heer George Ketel en de heer Clem van der Made beide van de fietsersbond.

Het drietal fietste op het nieuwe fietspad en reedt door het lint waarmee het fietspad officieel in gebruik werd genomen. Het ruim 5 kilometer lange betonnen fietspad loopt vanaf hotel café-restaurant Het Zwaantje tot aan de Sionsweg. Volgens wethouder Ten Westeneind is er vooraf overleg geweest met de Werkgroep Miilieubeheer Groesbeek, Ravon, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en de provincie Gelderland. Het was de bedoeling dat het fietspad drie meter breed zou worden. "Maar we hebben een compromis moeten sluiten en dat is uiteindelijk twee meter breed geworden. Het fietspad is een belangrijke fraaie verbindingsroute dat door het mooie bosgebied en natuur loopt voor scholieren, forenzen en niet te vergeten de toeristen", aldus Ten Westeneind.

Het asfalt op het voormalige fietspad is vervangen door beton. De aannemer is in oktober jongstleden met de werkzaamheden gestart en nu drie maanden later is de klus geklaard. Het nieuwe fietspad sluit ook aan op het betonnen fietspad De Spoorkuil van Groesbeek naar Kranenburg en de snelfietsroute Cuijk – Nijmegen. Het fietspad is gefinancierd door de gemeente Berg en Dal en de provincie Gelderland. Bij de aanleg is rekening gehouden met de natuur– en cultuurhistorische waarden.