Diamanten echtpaar Theo en Grada Lukassen in Millingen

Foto: Peter Hendriks

MILLINGEN - Op 1 januari is het exact 63 jaar geleden dat Theo Lukassen (85) uit Millingen aan de Rijn en Grada van Campen (82) uit Kekerdom elkaar hebben leren kennen. Het was op het nieuwjaarsbal in de Dröge-tent in Millingen. Theo vroeg Gerda ten dans en toen waren beiden verkocht.

Theo stelde voor Gerda na afloop op de fiets naar Kekerdom te brengen, maar toen zij buiten kwamen stond de oom van Gerda Thé Awater op Gerda te wachten om ze naar Kekerdom te brengen. Hij wilde geen roet in het eten gooien van het verliefde stel en liet Theo zijn liefje naar Kekerdom brengen. Na drie jaar verkering te hebben gehad, trouwde het stel op 7 december 1957 voor de wet en op 28 december voor de kerk.

Het stel trok bij Theo's ouders in aan De Heerbaan in de 'Belse Huus' (daar waren voor die tijd Belgische militairen gedetacheerd). Theo is bijna zijn hele leven elektromonteur geweest bij Alewijnse in Nijmegen, waar hij ook zijn 40-jarig jubileum heeft gevierd. Via dat bedrijf heeft Theo in heel Nederland en zelfs daarbuiten gewerkt aan voornamelijk binnenvaartschepen en zelfs aan een olieplatvorm.

Theo had als hobby voetbalvereniging MVV-18 waar hij actief heeft gevoetbald. Daarnaast was hij oprichter van carnavalsvereniging De Deurdouwers waar hij als manusje van alles dag en nacht bezig was met het bouwen van carnavalswagens. Theo was eigenlijk bij iedere activiteit die er in Millingen plaatsvond altijd bij. Of het nu de aanleg van een ijsbaan was of de Steense Gemeente. Voor al zijn activiteiten heeft Theo uit handen van burgemeester de Roos een koninklijke onderscheiding mogen ontvangen als Lid in de Orde van Oranje Nassau.

Gerda heeft vroeger bij bakkerij Cees Hendriks gewerkt in Beek in zowel in de bakkerij, winkel en in het huishouden. Later is Gerda totdat ze trouwden werkzaam geweest in een naaiatelier in Nijmegen. Haar grote hobby is altijd korfbal geweest. Het diamanten paar heeft vier dochters gekregen, acht kleinkinderen en vijf achterkleinkinderen. Het diamanten feest wordt in besloten kring gevierd bij kleinzoon Roy van café Janssen en Janssen. Burgemeester Slinkman heeft het diamenten bruidspaar gefeliciteerd en had een prachtige bloementaart alsmede een ingelijste trouwakte meegebracht.