Gemeente zet reisbuddyproject leerlingen vervoer in 2018 voort

BERG EN DAL – Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om het project reisbuddy van Mee Gelderse Poort ook in 2018 voort te zetten.

Het project is bedoeld om leerlingen die gebruik maken van taxivervoer te leren met het openbaar vervoer of fiets te reizen. De verwachting was dat in 2017 tussen de 5 en 10 leerlingen aan deze pilot mee zouden doen. Uiteindelijk hebben drie leerlingen deelgenomen en zij kunnen nu geheel zelfstandig reizen naar huis, naar school en elders. Een leerling heeft niet deelgenomen, maar dankzij tips van Mee reist hij nu zelfstandig met het openbaar vervoer.

De scholen die benaderd zijn of waarvan leerlingen zich hebben aangemeld zijn Kristallis, Werkenrode en Talita Koemi. Er zijn momenteel drie leerlingen die zelfstandig naar Werkenrode reizen en één leerling naar Kristallis. In 2018 worden meer scholen benaderd of ook daar leerlingen zijn die kunnen gaan leren zelfstandig te gaan reizen. De kosten voor dit project bedroegen in 2017 6.900 euro, terwijl het gemiddelde vervoer per leerling 3.850 euro per jaar bedraagt, een besparing voor de gemeente Berg en Dal van 8.500 euro. In de praktijk blijkt dat veel ouders er van overtuigd zijn dat hun kind niet zelfstandig kan reizen, het is van belang om de ouders van het tegendeel te overtuigen.