Foto: Peter Hendriks

Kleinste kern van Berg en Dal overhandigt dorpsagenda aan gemeente

Foto: Peter Hendriks

KEKERDOM – Zondagmiddag rond half vier heette dorpscontactpersoon Gaby Haukes iedereen welkom bij het overhandigen van de dorpsagenda aan burgemeester Slinkman en wethouder Erik Weijers in het Kekerdomse Kulturhus.

Kekerdom is een klein dorp dat best nog wat nodig heeft. Diverse inwoners hebben het afgelopen half jaar met elkaar gesproken over waar ze zich de komende jaren voor willen inzetten voor het mooie dorp Kekerdom. Die bijeenkomsten hebben geresulteerd in een uitgewerkt plan dat in grote lijnen op vier panelen die op het podium stonden werd gepresenteerd onder de titel 'Kekerdom Vergroent' Kekerdom nu en straks' met als hoofdpunten:
- Kekerdom moet aantrekkelijk blijven en worden voor de inwoners en recreanten (Dorpshuis en café moet blijven)
- Duurzaam in hergebruik en energie (misschien wel windmolens)
- Wonen voor jong en oud (met Oosterpoort overleggen om woningen voor starters en woningen voor ouderen die nu alleen een hele huurwoning bezetten).
- Bereikbaarheid over de weg en digitaal (daarbij denkt men aan snel internet)
Om dit allemaal gerealiseerd te krijgen hebben we de nodige ondersteuning nodig van diverse instanties waaronder de gemeente Berg en Dal, wooncorporaties en welzijnsinstellingen aldus Gaby Haukus.

Burgemeester Slinkman vond het bijzonder dat Kekerdom als kleinste maar een juweel van een dorp samen aangeven wat jullie willen. Deze start is een voorbeeld voor de andere kernen zoals Breedeweg , De Horst en Heilig Landstichting die zich ook aan het oriënteren zijn aldus Slinkman. Wethouder Erik Weijers liet weten dat het college bij hun aantreden heeft besloten de inwoners meer te betrekken bij hun leefomgeving en daar is deze dorpsagenda een goed voorbeeld van. Ik ga jullie de komende jaren begeleiden om de wensen gerealiseerd te krijgen, aldus Weijers. Daarna volgde de overhandiging van de dorpsagenda. De gemeente heeft voor het realiseren van deze dorpsagenda een subsidie verstrekt van 2.000 euro.