Informatieavond duurzame energie Millingen druk bezocht

Foto: Peter Hendriks

MILLINGEN – Maandagavond vond de eerste informatieavond plaats om ervoor te zorgen dat de gemeente Berg en Dal in 2050 een energieneutraal gemeente zal zijn.

In Hotel Millings Centrum was het drukker als verwacht, in eerste instantie waren er 20 aanmeldingen, maar dit aantal liep fors uit. Volgens milieu-wethouder Erik Weijers werd er in 2015 nog maar vijf procent van alle gebruikte energie ter plaatse opgewekt met onder andere zonnepanelen. Volgens Weijers is er om die reden nog veel te doen en hoe gaan we het doen was zijn vraag aan de zaal. Wij vinden dat de inwoners van Berg en Dal daarover mogen meepraten vandaar deze informatie bijeenkomst, aldus Weijers.

Aan de hand van kansenkaarten mochten de aanwezigen zeggen wat ze wilden. Op de kansenkaart stonden wel de wettelijke beperkingen wat er wel en wat er niet mag. Daaruit blijkt dat in de wijk Nielingen kleine zonneparkjes mogen komen en verder mag er eigenlijk niet zoveel in de polder. Wil de gemeente, bedrijven of burgers toch iets van duurzame energie, dan zullen er wetten moeten worden aangepast. Dat duurt alleen veel langer voordat het gerealiseerd is. Als voorbeeld om grote zonneparken van 6 tot 12 hectare aan te leggen op plassen zoals die van De Beier, K3 zandwinning en Biesterveld, dat werd door de aanwezigen omarmd, maar mag volgens de huidige wetgeving niet.

Ook het idee om zonneparkjes tegen de dijk aan te leggen werd omarmd. Ook kreeg een waterkrachtcentrale langs de kribben in de Waal veel bijval. Windmolens wilden de aanwezigen alleen als er niets anders mogelijk is, maar liever niet.