Foto: Peter Hendriks

Matige belangstelling op eerste politieke middag in Ooij

Foto: Peter Hendriks

OOIJ – Alle elf fracties van de gemeenteraad van Berg en Dal hadden donderdagmiddag afgevaardigde gestuurd naar dorpshuis De Sprong voor de eerste politieke informatiemiddag ter voorbereiding van de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart.

Was de zaal van De Sprong drie jaar geleden vol, ditmaal liet de belangstelling te wensen over. Er konden vragen worden gesteld aan de vertegenwoordigers van de partijen die op het podium plaats hadden genomen. In het begin van de middag kregen de vertegenwoordigers drie minuten de tijd om zich aan het publiek voor te stellen.

Er werden vragen gesteld over het vervoer zodat alle kerkdorpen voor iedereen bereikbaar zijn. De voorzieningen in de kerkdorpen die verdwenen zijn moeten weer terug komen zoals de geldautomaten en dergelijke. Niet alles via internet versturen, veel ouderen hebben geen computer of kunnen er niet mee omgaan dus onder andere de gemeentegids op papier, betaalbare huurwoningen en er moet in elk kerkdorp een vraagbaak zijn, zodat men niet voor alle vragen naar het gemeentehuis in Groesbeek moet. Minder bureaucratie en het WMO vraagstuk had de belangstelling en niet in het minst: wat is het voldoende besteedbaar bedrag. Dat wilden de aanwezigen onder andere vragen.

Dit was een selectie uit de scala van vragen die aan de aspirant-raadsleden werden gesteld. Na de pauze werd hierop antwoord gegeven door de volksvertegenwoordigers. Of de politieke partijen er wat mee opgestoken hebben donderdagmiddag valt te betwijfelen omdat het merendeel van de aanwezigen of bij een van de partijen hoorde of dat zij hun keuze al bepaald hadden voordat zij naar De Sprong gingen.