Foto: Bert Roodbeen

Koninklijke Onderscheiding voor brandweerman Rudi de Bruin

Foto: Bert Roodbeen

GROESBEEK – In een volle vergaderzaal van de brandweerkazerne aan de Industrieweg in Groesbeek heeft burgemeester Slinkman donderdagavond een Koninklijke Onderscheiding uitgereikt aan brandweerman Rudi de Bruin. Rudi werd Lid in de Orde van Oranje Nassau vanwege zijn 30-jarige inzet voor de plaatselijke brandweer.

Slinkman memoreerde dat Rudi na zijn aanstelling dertig jaar geleden direct is begonnen met het doorlopen van diverse brandweer-opleidingen zoals brandwacht 2de en 1ste klasse, hoofd brandwacht, waarschuwings - en verkenningsdienst, instructeur, chauffeur/ pompdiender, bevelvoerder en opleiding tot Officier van Dienst. "In de afgelopen 30 jaar heb jij liefst minstens 66 diploma's of certificaten verzameld, een enorme hoeveelheid", aldus Slinkman. "Jij wist je ruime vakkennis te koppelen aan een gezonde dosis humor en sociale betrokkenheid je staat niet voor niets bekend als vraagbaak voor het hele korps. Buiten de brandweerverrichtingen ben je ook nog secretaris van de personeelsvereniging en tijdens jubilea, feesten of bruiloften heb jij je woordje klaar. Jij hebt je al dertig jaar volledig ingezet voor het korps en de veiligheid van de burgers in Groesbeek, nu Berg en Dal. Voor al die tijd, toewijding en inzet wil ik namens de gemeente en gemeenschap mijn grote dank en waardering uitspreken", aldus Slinkman. "De medaille van 30 jaar trouwe dienst komt jou zonder meer toe. Het heeft ook Zijne Majesteit Koning Willem Alexander behaagd om jou te benoemen tot Lid in de Orde van Oranje Nassau." Hierna ontstond er een daverend applaus waarna er werd getoost met een glaasje Oranjebitter.