Foto: Joop Verstraaten

Duitse gasten meer dan welkom in de gemeente

Foto: Joop Verstraaten

BERG EN DAL – Donderdagmorgen vond in hotel Holthurnsehof in Berg en Dal een ontbijtbijeenkomst met aansluitend een workshop plaats over op welke manier het beste de Duitse gasten in hotels, Bed & Breakfast en door middenstanders ontvangen en behandeld kunnen worden.

De gemeente Berg en Dal heeft in samenwerking met het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem – Nijmegen (RBT KAN) deze workshop georganiseerd. RBI Kan heeft op de Duitse markt al marketingactiviteiten opgesteld die tijdens deze bijeenkomst op een speelse wijze werden toegelicht door Karin Lubs van een extern bureau. Het ontbijt en workshop werd bijgewoond door vijfenveertig toeristische ondernemers uit de gemeente Berg en Dal.

De algemene indruk van de aanwezigen was 'zinnig' en 'zeer informatief', temeer toen allen duidelijk werd dat direct over de grens een groot potentieel aan nieuwe gasten wacht, waar men met nieuwe activiteiten flink van kunnen profiteren. Wil men in de groeien dan moeten we moet de toeristische sector zich gaan richten op buitenlandse toeristen, waarbij Duitsland een belangrijk land is. Een gast voelt zich thuis als hij zich begrepen voelt, waaraan deze cursus Duitse taal en cultuur bij draagt, aldus Martine Norden, die wethouder Sylvia Fleuren verving.

De aanwezigen kregen praktische tips hoe ze de Duitse gasten moeten ontvangen. Ook het belang van de Duitse taal kwam aan de orde, evenals de veel gemaakte fouten en valkuilen. Er kwamen veel tips en zinnetjes aan de orde om ervoor te zorgen dat de Duitse gasten tevreden naar huis gaan en nog graag eens terug komen in deze mooie gemeente. Michael Stekhuizen van restaurant De Spil: "Het was een positieve bijeenkomst. Wij krijgen al geregeld Duitse gasten in ons restaurant, en het is goed om het belang van de Duitse markt onder ogen te zien en om die reden zijn de tips erg nuttig."