Foto: Joop Verstraaten

CDA wil verder praten met GroenLinks, Polderbreed en GVP voor vorming coalitie

Foto: Joop Verstraaten

BERG EN DAL – Tijdens een openbare vergadering met de fractievoorzitters van alle partijen in de gemeenteraad heeft de informateur Twan Vissers laten weten dat aan de hand van de gesprekken, die hebben plaatsgevonden het CDA verder wil gaan praten met GroenLinks, Polderbreed en GVP.

Volgens Vissers zijn de gesprekken in beslotenheid maar open gevoerd en waren zeer constructief. Op basis van die gesprekken heeft voor het CDA één coalitie de voorkeur zoals vermeld om een coalitie te gaan vormen' Het betreft een coalitie van twaalf raadzetels, bestaande uit vier partijen. Volgens de informateur doet deze coalitie recht aan de uitslag van de verkiezingen op 21 maart en levert bovendien een mooie spreiding op over de kernen van de gemeente Berg en Dal én vormt een mix tussen lokale en landelijke partijen.

Ook gaf de verkiezingsuitslag aanleiding om niet alles bij het oude te laten. Vissers verwacht dat met deze coalitie forse stappen gezet kunnen worden op de Duurzaamheidsagenda. Daarnaast zal er volgens hem slagvaardigheid zijn op de thema's als Sociale Voorzieningen, mobiliteit en dat de financiële positie van de gemeente gezond zal blijven.

De bedoeling is dat vier stevige wethouders – die allen voor minimaal 0,8 FTE beschikbaar zijn - de kar zullen trekken. De kandidaat-wethouder van GroenLinks is momenteel nog niet bekend. Voor het CDA zal Sylvia Fleuren, Annelies Visser voor Polderbreed en Irma van de Scheur voor de GVP het pluche op het gemeentehuis gaan bemensen. Het merendeel van de fracties wenste veel succes, anderen hadden op dit moment geen mening en een enkele zoals Alex ten Westeneind was teleurgesteld. Voor Hennie Eikholt was het een meevaller, hij moest zijn zetel afstaan aan Ruud Verstraaten, maar als de GVP een wethouder levert komt hij alsnog in de gemeenteraad. De fracties wezen unaniem Twan Visser aan als formateur. Vrijdag 13 april komt de nieuw beoogde coalitie met fractievoorzitters de gehele dag bij elkaar om spijkers met koppen te gaan slaan. Als alles volgens planning verloopt zal het coalitieprogramma op dinsdag 24 april in een openbare vergadering gepresenteerd worden.