Gemeente stelt verzuimprotocol voortgezet onderwijs vast

BERG EN DAL – De Onderwijsinspectie heeft de gemeenten verplicht de verzuimprotocollen van het voortgezet onderwijs aan te passen. De Inspectie wil de meldingen van ernstig schoolverzuim voortaan eerder ontvangen.

De gemeente Nijmegen heeft inmiddels de regiogemeenten het convenant met het aangepast verzuimprotocol ter ondertekening voorgelegd aan de wethouders onderwijs, in dit geval de demissionair wethouder Erik Weijers. Het beoogd effect is het vaststellen van een geactualiseerde werkwijze voor melding en aanpak van schoolverzuim. Het gaat om een werkwijze waarin rekening is gehouden met de bevoegdheden van de Onderwijsinspectie met als beoogd resultaat een lager schoolverzuim.

In de oude werkwijze gaf de leerplicht de school een termijn om met de leerling / ouders in gesprek te gaan, voordat de melding werd doorgegeven aan de Inspectie. Daarnaast is opgenomen dat scholen en leerplichtambtenaren verplicht moeten melden in de Verwijsindex Risico Jongeren indien er sprake is van een zorgwekkende situatie met betrekking tot deze jongeren. De desbetreffende scholen hebben inmiddels ingestemd met de aanpassingen in de nieuwe verzuimprotocollen.