(Foto: Joop Verstraaten)
(Foto: Joop Verstraaten) Foto: Joop Verstraaten

DVSG wil energie neutrale kleedaccommodatie bouwen

Foto: Joop Verstraaten

GROESBEEK-DE HORST – Voetbalvereniging DVSG heeft in 2016 al een aanvraag ingediend bij de gemeente Berg en Dal voor de nieuwbouw van de kleedaccommodatie. Echter de aanvraag is onlangs aangevuld met het verzoek de accommodatie energieneutraal te bouwen.

Dat houdt in dat de kleedaccommodatie een schuin dak moet krijgen om er zonnepanelen op te bevestigen. De kosten van nieuwbouw waren in eerste instantie 632.437 euro waarvan de gemeente Berg en Dal 80 procent vergoedt, terwijl DVSG 125.000,-- zelf zal moeten betalen. Om de accommodatie energieneutraal te bouwen is er nog eens 80.000 euro nodig. DVSG zal een duurzaamheidslening moeten afsluiten om het allemaal gerealiseerd te krijgen.

Het bestuur van DVSG heeft aangegeven geen geld te willen lenen vanwege de verplichting het geleende terug te moeten betalen. Het bestuur van DVSG is intern nog in beraad, maar zonder lening komt er geen energieneutrale kleedaccommodatie. Voorzitter Henk Janssen van DVSG hoopt dat de gemeenteraad op 8 juni DVSG goed gezind is en de club 80.000 euro schenkt. "Naast de zonnepanelen denkt de vereniging aan douches die verwarmd worden met aardwarmte en als het kan nemen we de veldverlichting ook mee", aldus Janssen.