(Foto: Peter Hendriks)

Ivo Hendriks van schutterij Eendracht Ooij eerste gemeentelijke Koning

Foto; Peter Hendriks

LEUTH – Voor de eerste maal in de geschiedenis vond onlangs het gemeentelijk Koningschieten plaats, dit op initiatief van burgemeester Slinkman die het idee opperde na de herindeling.

In totaal hadden alle zeven schutterijen die Berg en Dal rijk is, zich verzameld op het schuttersterrein van schutterij De Vriendenkring in Leuth, die de eerste organisatie van het gemeentelijk Koningschieten op zich had genomen. Nadat burgemeester Slinkman de erewijn had aangeboden aan de huidige koningen, loste hij het eerste schot waarna de strijd kon beginnen. Uiteindelijk was het Ivo Hendriks van schutterij Eendracht uit Ooij, die als eerste de titel mag dragen van gemeentelijk Koning 2018.

Bij de Koninginnen ging Mariëtte ten Westeneind – Van den Berg van schutterij OEV 1 met de eer als gemeentelijke Koningin aan de haal. Zij wist de romp van de vogel naar beneden te schieten. Bij de jeugd was Sander Hendriks van schutterij OEV die de kop van de vogel naar beneden wist te schieten met het twaalfde schot. En bij het 396e schot haalde hij ook de romp van de vogel naar beneden en werd daarmee gemeentelijk jeugdkoning 2018.

Om het volgend jaar het gemeentelijk Koningschieten te mogen organiseren waren er twee gegadigden: schutterij OEV uit Millingen en schutterij EMM uit Kekerdom. Na loting door burgemeester Slinkman kwam als organiserende schutterij voor het Koningschieten 2019 EMM uit Kekerdom uit de hoge hoed.