Foto: Joop Verstraaten

Brouwerij D'n Drul slaat vleugels uit en laat oog vallen op kerk De Horst

Foto: Joop Verstraaten

GROESBEEK – Brouwerij D'n Drul momenteel gevestigd aan de Dorpsstraat in Groesbeek heeft grootse plannen. Roland en Wilma Boschmann de eigenaren van brouwerij D'n Drul hebben hun oog laten vallen op de witte Goddelijk Hart van Jezus kerk aan de Ketelstraat 1 op De Horst.

Zij hebben al een gesprek gehad met deken Henk Janssen die het idee van Roland en Wilma wel ziet zitten. 'Kerk en bier gaan goed samen', aldus deken Henk Janssen. Op de vraag of de kerk niet te groot is voor een brouwerij laat Roland weten dat ze die ruimte nodig hebben voor wat ze van plan zijn. Zo komt er een brouwketel in van 2.000 liter, zes gisttanks van 2.500 liter en zes heldere biertanks van eveneens 2.500 liter. Die tanks hebben een hoogte van 3,5 meter, laat Roland weten.

Daarnaast komt er een automatische afvullijn van 20 meter lang. Hier komen de lege ongeëtiketteerde flesjes naar binnen en komen er vol en afgesloten alsmede geëtiketteerd uit. "De Mariakapel is buiten de koop gehouden, maar die willen wij in de koop betrekken zodat wij die kunnen terugschenken aan de bevolking van De Horst", aldus Roland en Wilma Boschman.

De uitbaters hebben inmiddels ook de gemeente Berg en Dal van hun plannen op de hoogte gesteld omdat er een wijziging van het bestemmingsplan nodig zal zijn. De ambtenaren stonden niet afwijzend tegenover de plannen. "Op 22 mei hebben wij op het gemeentehuis een gesprek", laat Roland weten. De naam hebben wij ook al bedacht, als alles doorgaat wordt de naam 'De Horst Brewery'. Zij zijn ook op de hoogte dat de kerk een gemeentelijk monument betreft, zodat de mooie schilderingen in de kerk en de buiten gevels in stand moeten blijven, maar dat is voor hen geen enkel probleem. Wat de huidige locatie van de brouwerij D'n Drul betreft, daarvan wordt als de brouwerij naar De Horst verhuist het proeflokaal groter want regelmatig is de ruimte daar al te klein.