Foto van het gemeentehuis aan de Pannenstraat is gemaakt op Koninginnedag 1927. In 1939, toen Van de Poll daar op het balkon stond, zal het niet veel anders zijn geweest (foto: Archief Gerrie Driessen)

BURGEMEESTER VAN DE POLL, EEN ONVERSAAGD MAN, afl. 5. Burgemeester Van de Poll, een onversaagd man (5)

Uit overlevering is bekend dat de Jhr. Van de Poll te pas en te onpas prat ging op zijn band met het Koninklijk Huis. Het gevolg hiervan was dat menigeen veronderstelde dat Prins Hendrik wel eens zijn vader zou kunnen zijn, wat gezien hun beider leeftijd niet aannemelijk is. Indien de connectie bestaat, dan leefde zijn koninklijke verwekker een generatie eerder. Maar dit terzijde.

Door Gerrie Driessen,

Heemkundekring Groesbeek

Foto: Archief Gerrie Driessen

Burgemeester Jhr.Van de Poll was geen doetje, hij was namelijk reserve luitenant - kolonel bij de Huzaren van Boreel, een befaamd cavalerie regiment. Zijn dapperheid toonde hij ook tijdens de viering van Koninginnedag in 1939, in de mobilisatietijd. Staande op het balkon van het gemeentehuis, riep hij tot de verzamelde dorpelingen: 'Ook al zijn wij aan drie kanten ingesloten door de Duitsers, wijzend richting Wyler, de Horst en Breedeweg: 'Wij zijn niet bang. Laat ze maar komen'. Naar later bleek was dit geen holle frase, want na de inval van de Duitsers op 10 mei 1940 weigerde hij met de Duitsers samen te werken. In Zijn gemeente was hij de baas, de jonkheer liet zich niet commanderen. Naar het schijnt heeft hij bij bepaalde gelegenheden in zijn cavalerie -uniform geparadeerd, om de bezetters te treiteren. In het voorjaar van 1941 hadden de Duitsers er genoeg van. De 'Sicherheitspolizei' verscheen op het gemeentehuis en arresteerde de burgemeester, waarna hij uiteindelijk werd overgebracht naar het concentratiekamp Vught. Op 16 mei 1941 bericht de krant : 'Bij besluit van den Secretaris -Generaal Binnenlandse Zaken is Jhr. H.H.J.M. van de Poll op zijn verzoek met ingang van 15 mei als burgemeester van Groesbeek eervol ontslagen'. Na enige maanden geïnterneerd te zijn geweest, werd hij wegens zijn slechtte gezondheid, en zijn zestigjarige leeftijd, naar huis gestuurd. Thuis in zijn woning aan de Van Haaftenlaan is hij weer opgeknapt, waarna hij zijn opvolger voor de voeten ging lopen; waarover de volgende aflevering.