(Foto: Joop Verstraaten)

Straatspeeldag Groesbeek en oproep aan gemeente Berg en Dal

Foto: Joop Verstraaten

GROESBEEK – Zaterdagmiddag werd er op de Heselenberg in de wijk Stekkenberg een straatspeeldag gehouden waaraan ruim vijftig kinderen uit de wijk hebben deelgenomen.

Deze straatspeeldag was georganiseerd door de bewoners met ondersteuning van Marjon Galdermans en Jacky Swinkels van Forte Welzijn. Op de Heselenberg waren twee springkussens aanwezig; een voor de grotere kinderen en een voor de kleinere. Daarnaast konden de kinderen straatkrijten en waren er diverse spellen waaraan ze mee konden doen. Tegelijkertijd met deze straatspeeldag op de gevaarlijke Heselenberg -die zaterdagmiddag voor het verkeer was afgesloten- werd er een handtekeningenactie gehouden die door ruim honderd buurtbewoners werd ondertekend.

De gemeente Berg en Dal wordt opgeroepen wat aan de veiligheid op deze weg te doen in verband met de vele kinderen, die er wonen. Het is eigenlijk een 3 kilometerzoneweg, maar dat staat nergens aangegeven, terwijl er vele zijstraten zijn, aldus Marjon Galdermans. "Wij hebben onderzoek gedaan naar de woonsituatie in deze nieuwe wijk. Het merendeel van de bewoners hebben het naar hun zin. Alleen maken ze zich ernstig zorgen om de gevaarlijke verkeerssituatie, want de 30-kilometer wordt door bijna iedereen genegeerd."

De kinderen hebben zaterdagmiddag zelf 30-km-borden nagemaakt op papier, die zullen worden opgehangen om zo de automobilisten hierop te attenderen. De gemeente Berg en Dal heeft laten weten dat de Heselenberg nog steeds een bouwverkeerweg is, omdat er in de zijwegen nog volop gebouwd wordt. 'Dat is nu al twee jaar", aldus Marjon Galdermans.