Bijenhotel. (foto: Bart Willers)
Bijenhotel. (foto: Bart Willers) Foto: Bart Willers

Akkerranden opnieuw in bloei rond Groesbeek en in de Duffelt

REGIO - Bewoners en recreanten in Groesbeek en Ooijpolder zal het niet ontgaan zijn: de bloemrijke akkerranden in Groesbeek en de Duffelt staan weer vol in bloei! Na een aarzelende start in het voorjaar hebben er heel de droge en hete zomer wel kruiden in bloei gestaan. Maar vanaf september is er een explosie van bloeiende akkerkruiden te zien!

Opvallende bloemen dit moment zijn de witbloeiende boekweit, blauwbloeiende korenbloem, gele ganzenbloem, roze bolderik en rode klaproos. Niet alleen bewoners en toeristen genieten van deze bloemenstroken. Voor (wilde) bijen, vlinders, zweefvliegen en tal van andere insecten bieden de inheemse bloemen een welkome bron van nectar en stuifmeel. Als de kruiden en granen uitgebloeid zijn en zaad hebben gezet bieden ze in de winter opnieuw veel voedsel en beschutting aan muizen en vogels. Voor boeren zijn deze bloemstroken nuttig voor natuurlijke plaagbestrijding door het herbergen van lieveheersbeestjes, sluipwespen en soldaatjes, die weer leven van schadelijke luizen en rupsen in landbouwgewassen. Aan de Kapitteldijk is zelfs een bijenhotel geplaatst om extra wilde bijen te kunnen herbergen.

Deze bloemrijke akkerranden zijn het resultaat van een unieke samenwerking tussen de gemeente Berg en Dal, lokale boeren en de Ploegdriever, de vereniging voor landschapsbeheer in Groesbeek, Ooijpolder en Duffelt. Boeren stellen stroken akker beschikbaar in Groesbeek en de Duffelt. Daar zorgen respectievelijk Bas Beijer en Wouter Vierboom namens de Ploegdriever voor het inzaaien met het juiste graankruidenmengsel en de gemeente geeft subsidie om dit mogelijk te maken.

Gele ganzenbloem, korenbloem, boekweit, bolderik. (foto: Bart Willers)