Theo Giesbers

Lezing over het Groesbeeks dialect in Bibliotheek Groesbeek

GROESBEEK - Het Groesbeeks dialect zal voor velen buiten de Groesbeekse gemeentegrenzen niet altijd even goed te volgen zijn. Theo Giesbers is een echte kenner van deze ‘taal’. Op donderdagavond 25 oktober geeft hij in de Bibliotheek Groesbeek een lezing over het ‘Gruusbeks’. Het is het eerste hoorcollege in het kader van de lezingenreeks 'Universiteit van Groesbeek'.

Autochtone Groesbekers zullen het ongetwijfeld weten: een ‘dries’ is een braakliggend terrein in het Groesbeeks dialect. Het woord komt uit het Oudnederlands en wordt in Groesbeek nog steeds gebruikt. En zo duiken er in de Groesbeekse tongval nog veel meer Oud- en Middennederlandse woorden op die in het ABN inmiddels verdwenen zijn. Theo Giesbers is een echte kenner op het gebied van het Groesbeeks dialect en kan er met veel humor over vertellen. Op donderdag 25 oktober is hij van 20.00 tot 21.30 uur te gast in de Bibliotheek Groesbeek. Hij doorspekt zijn verhaal met prachtige Groesbeekse woorden en neemt de luisteraars mee naar het ontstaan van dit dialect.

De Universiteit van Groesbeek laat regionale experts aan het woord. De colleges in de bibliotheek bieden je de mogelijkheid je te verdiepen in uiteenlopende onderwerpen en mensen uit de regio te ontmoeten. Bibliotheekleden en studenten betalen 2,50 euro, overige bezoekers kopen een kaartje voor vier euro. Koop je kaartje vooraf in de bibliotheek of via www.obgz.nl/universiteiten.