Foto: Peter Hendriks

In de rij voor 120-jarige fanfare Wilhelmina Groesbeek

GROESBEEK – Het Groesbeeks verenigingsleven en muziekverenigingen uit de hele regio zijn vrijdagavond naar het cultureel centrum De Mallemolen gekomen om de 120-jarige fanfare Wilhelmina de hand te schudden met het behalen van die hoge leeftijd.

De ceremoniemeester was Luc Remers die zijn woordje voor iedereen klaar had. Burgemeester Slinkman sprak de jubilerende vereniging – en vermoedelijk de oudste vereniging van Groesbeek – toe. Hij memoreerde dat fanfare Wilhelmina in 1898 was opgericht na de kroning van Koningin Wilhelmina.

Een stel Groesbekers ergerde zich dat tijdens die kroning de fanfare uit Heumen in Groesbeek voor de muzikale noten moest zorgdragen. De fanatiekelingen wisten geen raad om instrumenten bij elkaar te scharrelen en gingen op de fiets naar de muziekles buiten Groesbeek. Toen was fanfare Wilhelmina geboren, aldus burgemeester Slinkman. "Dat hebben jullie nu al 120 jaar volgehouden en op een hoog niveau. Jullie hebben in die 120 jaar geen stap terug gedaan, sterker nog jullie zijn alleen maar vooruit gegaan en dat geeft vertrouwen voor de toekomst."

Na het officiële gedeelte werd de afterparty voortgezet in de foyer van De Mallemolen. Zondagmiddag werd ter afsluiting van het 120-jarig jubileum een jubileumconcert gegeven in De Mallemolen waar zo'n 250 muziekliefhebbers van hebben genoten.