'Subsidie moet tussentijds worden aangepast'

BERG EN DAL – Wethouder Annelies Visser heeft de gemeenteraad tijdens de begrotingsvergadering toegezegd om te bekijken of de subsidie aan verenigingen tussentijds kan worden aangepast.

Aanleiding is de leegloop bij voetbalvereniging Achilles'29 en die leden die opgestapt zijn hebben nu bij andere voetbalverenigingen onderdak gekregen. Achilles'29 krijgt nu subsidie voor jeugdleden die ze niet meer hebben, dat moet anders, volgens wethouder Visser. De gemeenteraad vroeg het college een hardheidsclausule toe te passen bij grote krimp of groei van het aantal leden.

Momenteel wordt het aantal leden van een vereniging gemeten per 1 januari en geldt dan voor de rest van het jaar. "We hebben het afgelopen jaar een leegloop bij Achilles'29 gezien", aldus Visser. "Die leden hebben zich inmiddels bij andere clubs aangemeld. Ik ben bezig met een regeling om tussentijds sterke schommelingen in de ledenaantallen op te vangen. De leegloop bij Achilles'29 kost de vereniging subsidie", besloot Visser haar betoog.