Vuurwerkvrije zones zonder handhaving geen enkele zin

BERG EN DAL – De fracties van Voor Berg en Dal, PvdA en Groenlinks hebben burgemeester Slinkman gevraagd vuurwerkvrije zones aan te wijzen in de gemeente Berg en Dal. Burgemeester Slinkman hield de raadsleden voor dat het geen enkele zin heeft om vuurwerkvrije zones aan te wijzen als er niet gehandhaafd kan worden en dat is het geval.

De politie heeft al aangegeven niet te kunnen handhaven, omdat er niet voldoende personeel is. "Ook zullen we het eerst in de APV op moeten nemen", hield Slinkman de raadsleden voor. Verheijen (CDA) liet weten dat het vuurwerkgedoe maar eens afgelopen moet zijn. Eikholt (GVP): "Wij moeten de eerste stap zetten, anders lost het probleem niet op." Ten Doesschate (VVD): "Wij moeten een signaal afgeven en zet de Boa's maar in, als de politie geen tijd heeft." Vree (GroenLinks): "In in een vuurwerkvrije zone kun je iemand vervolgen als hij/zij zich er niet aan houdt." Kersten (Sociaal Groesbeek): "Als je niet handhaaft zie ik er niets in."

Burgemeester Slinkman is van mening dat de verzorgingshuizen beschermd moeten worden. "En wat denk je van Syriërs die bij elke knal herinnerd worden aan hun oorlogsverleden. We zullen bekijken op welke wijze we de vuurwerkvrije zone in de APV zullen opnemen", aldus Slinkman.