Foto: Peter Hendriks

Prestatieafspraken gemeente Berg en Dal en woningcorporaties Duurzaam en betaalbaar wonen in leefbare wijken in Berg en Dal

BERG EN DAL - Waardwonen, Oosterpoort, de Huurders Vereniging Woonbelang, Huurdersvereniging Millingen aan de Rijn en de gemeente Berg en Dal ondertekenden woensdagochtend 5 december de prestatieafspraken van 2019.

De zorg voor de wereld van morgen is ontzettend belangrijk. Daarom richten de partijen zich in 2019 vooral op het verduurzamen van de bestaande woningen, het investeren in de leefbaarheid van wijken en de betaalbaarheid en bereikbaarheid van woningen.

Verduurzamen van bestaande woningen De partijen willen investeren in de kwaliteit van de woningen. Dit doen ze onder andere door de bestaande woningen duurzamer te maken. Het doel is om zoveel mogelijk huizen te voorzien van gemiddeld energielabel A. Hiervoor stellen ze een Plan van Aanpak op. Ook start in 2019 als proef het project 'Aardgasloze wijken'. Onderzocht wordt hoe ze bestaande woningen van het gas af kunnen halen en in welke twee wijken ze daarmee starten.

In 2019 werken de partijen aan de leefbaarheid van wijken. Dit doen ze onder andere door samen activiteiten in de wijken te organiseren. Daarnaast wordt er een buurtbeheerder ingezet. De buurtbeheerder is zichtbaar en actief aanwezig in wijken, signaleert eventuele vervuiling en overlast en spreekt huurders proactief aan. Een goede uitwisseling tussen de buurtbeheerder, de boa's en de wijkagent is dan ook erg belangrijk. De partijen kijken hoe zij deze samenwerking kunnen verbeteren. Verder dragen gevarieerde wijken bij aan de leefbaarheid. Gemeente, woningcorporatie en huurdersorganisatie streven samen naar een woonomgeving die schoon, heel en veilig is.

De partijen willen minimaal 85 procent van de woningen beschikbaar laten zijn voor mensen die recht hebben op huurtoeslag. Er zijn namelijk steeds meer mensen die moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen. Zij hebben zorgen om dagelijks rond te komen. De partijen zetten zich samen in om betalingsproblemen vroegtijdig te signaleren en sneller bespreekbaar te maken. Ze willen de inwoners hierin een helpende hand bieden om huisuitzetting door huurschuld te voorkomen.