Geen carbid schieten meer in de bebouwde kom in gemeente Berg en Dal

BERG EN DAL – Het gemeentebestuur van Berg en Dal wil het carbidschieten harmoniseren. De laatste jaren is alleen het carbidteam uit Ooij (Sjonnie en Alwin Vernooy en Marcel Vink) actief op 31 december op de 'Speulplek' in de bebouwde kom van de Ooij.

Dat doen ze al meer dan vijftien jaar zonder dat er ook maar een klacht is binnen gekomen. Toch wil het college het carbidschieten in de bebouwde kom in 2019 gaan verbieden. De carbidclub Ooij zal dus uit moeten zien naar een andere locatie buiten de bebouwde kom van de Ooij. In Millingen aan de Rijn werd tijdens de jaarwisseling van 2011 naar 2012 carbid geschoten in de omgeving van de Gelderse Poort. Toen daar klachten over binnen kwamen is het carbidschieten binnen de bebouwde kom in Millingen ook aan banden gelegd.

Van 2012 tot en met 2014 heeft de Millingse carbidgroep buiten de bebouwde kom geschoten maar zij kregen in 2015 van Staatsbosbeheer geen toestemming meer. Daarna heeft deze carbidgroep geen ontheffing meer aangevraagd. In Groesbeek is in het verleden wel met carbid geschoten, gezien de klachten die toentertijd zijn binnen gekomen. Dat was het geval tussen de bebouwde kom van Groesbeek en De Horst en aan de rand van de wijk Stekkenberg. De groep van De Horst is in 2015 al aangegeven dat carbidschieten in Groesbeek geen traditie is, terwijl de groep van de Stekkenberg geen vergunning meer krijgt van Staatsbosbeheer.