(foto: G. Burgers Beuningen)
(foto: G. Burgers Beuningen) Foto: G.Burgers Beuningen

Pittoresk aanzien Groesbeeks centrum, 't Daerp, in 1898

Opmerkelijk is dat van de afgebeelde huizen alléén het vooraan links en het uiterst rechts gelegen huis vrijwel onveranderd zijn. Nu respectievelijk gelegen op de adressen Dorpstraat 13 en 14. De andere panden hebben in de loop der jaren plaatsgemaakt voor nieuwbouw.

Door Gerrie Driessen, Heemkundekring Groesbeek

Vooraan links staande winkelhuis stond in die tijd bekend als schoenwinkel, een halve eeuw later als groentewinkel en sinds enige decennia als viswinkel. In het vooraan rechts gelegen winkelhuis verkocht de weduwe Van Bernebeek kantoor- en schrijfbehoeften en ansichtkaarten. Later werd de nering uitgebreid met huishoudelijke artikelen, tot de winkel in 1980 een andere bestemming kreeg. Nu is daar een opticien & audicien gevestigd. Even verderop staat de openbare dorpspomp, waar de buurtbewoners tot de aanleg van de waterleiding in 1929 water haalde. De pomp staat pal voor de bakkerij annex café Den Doop. Tegenwoordig is daar een cafetaria en restaurant gevestigd. Links en rechts van de straat liggen zogenaamde 'duikers', bedoeld voor de afvoer van regenwater, tot in 1953 de riolering werd aangelegd.

Van de Dorpsstraat, bij de afslag Mooksestraat, staat een in 1829 gebouwd huis, waar sinds 1878 een broodbakkerij, winkel en tapperij gevestigd is. Het pand werd in 1913 gesloopt voor de bouw van een nieuw bedrijfspand. In 1953 werd het betrokken door de kleermaker Derks, die tevens herenmode verkocht. Het winkelhuis werd in 1986 gesloopt voor de bouw van winkels en bovenwoningen. Het naast gelegen hotel- café dateert uit 1848 en werd in de oorlogstijd 1944-45 verwoest. Nu is daar het Dorpsplein gesitueerd. Achter het rijtuig staat de herberg van Driessen, in 1994 geamoveerd voor de bouw van het huidige gemeentehuis. Het naastgelegen huis moest in 1910 plaatsmaken voor de uitbreiding van de spoorwegovergang. Achter de spoorbomen is de witte zijgevel van bakkerij Cillessen zichtbaar, die circa 1930 door de spoorwegen afgebroken werd. Op de hoek van de Kerkstraat verrees in 1908 een postkantoor, dat in 1942 de bestemming gemeentehuis kreeg. Sinds 1996 bekend als boekhandel, modewinkel en notariskantoor.