Tentoonstelling in het gemeentehuis te Malden

MALDEN - Kleine vondsten uit onze gemeente, archeologische getuigenissen van het leven. Veertig jaar verzamelen…

In het gemeentehuis te Malden is er een tentoonstelling te zien over unieke vondsten, zoals gespen, knopen, munten, regimentsknopen, stadsgewichtjes en zegeloodjes. Men vindt de vitrines met talrijke uitgestalde voorwerpen op de eerste verdieping van het gemeentehuis. Deze kleine tentoonstelling bestaat geheel uit vondsten die één van onze gemeenteleden over een periode van veertig jaar bij elkaar heeft verzameld. Alles is gevonden in de bodem in onze omgeving.

Al lang geleden liepen Romeinen en na hen Franken en bewoners uit de tijd van Karel de Grote (Karolingers) door onze streek. Het waren boeren op weg naar hun land of naar één van de markten. Handelaren gingen naar die markten toe om hun producten te verkopen of hun diensten aan te bieden. En net zoals wij verloren zij onderweg wel eens wat. Kledingspelden en muntjes zijn het meest verloren. Later, toen knopen bedacht werden, kwamen deze net zo goed wel eens los van de jas of broek. Maar ook kleine items, zoals gewichtjes om mee te wegen raakten zoek.

Er is in het verleden ook veel gevochten in ons gebied. De omgeving van de vier dorpen is vaak getuige geweest van het strijdtoneel. In het kasteel in Heumen huisde vanaf de middeleeuwen ridders. Door zijn mooie plek aan de doorwaadbare overgang over de Maas was het een belangrijk punt. Dat zagen de Spanjaarden en hun huurlingen in de 80-jarige oorlog ook in. Op en rond het kasteel werd hevig gevochten. In de velden er omheen werden meermaals grote legermachten gestationeerd. In de tweede helft van de 17e eeuw werden de stellingen rond Grave belangrijk. Later lagen er op verschillende plekken rondom Nijmegen Franse troepen gelegerd. De uitrustende en zich weer voor de strijd opladende soldaten en militairen hebben verschillende kleine getuigen in onze bodem achtergelaten. Het is allemaal op de grond gevallen en raakte verstopt in de bodem. Honderden en soms duizenden jaren nadat hun eigenaar het kwijtraakte komen ze nu weer terug in het daglicht. De tentoonstelling is samengesteld door leden van de werkgroep Archeologie onderdeel van het Erfgoedplatform Gemeente Heumen.