(foto: Joop Verstraaten)

Bestemming oude gemeentehuis Beek gebed zonder einde

BERG EN DAL – Donderdagavond werd tijdens de raadsvergadering gedebatteerd over de ruimtelijke uitgangspunten voor de herontwikkeling van het voormalige gemeentehuis aan de Rijksstraatweg in Beek. Projectontwikkelaar Ton Hendriks kocht het pand in 2014 voor 600.000, euro op voorwaarde dat de gemeente zich zou inspannen om het bestemmingsplan zo te wijzigen dat er op die plek gewoond mag gaan worden.

De buurt heeft zich al vier jaar bemoeid met de plannen van de ontwikkelaar die nu met een plan kwam van 28 appartementen op die locatie. In het begin van de raadsvergadering waren er al drie insprekers uit de omgeving van het voormalige gemeentehuis, die tegen de plannen waren omdat ze volgens hen te massaal waren.

Ook voor de fracties van CDA, VOLG, D66, Voor Berg en Dal, Sociaal Groesbeek, VVD en GroenLinks was het plan te kolossaal. Het college raadde aan het amendement niet te steunen, maar de fracties van CDA en GroenLinks vielen hun eigen wethouder af en stemden voor het amendement. Alleen de GVP, Polderbreed, PvdA en GJS gingen wel akkoord met het voorstel van B en W.

Bij stemming bleek dat het merendeel van de gemeenteraadsleden voor een verkleining van het project was. Projectontwikkelaar Hendriks – die op de tribune zat – liet weten dat de gemeenteraad met dit besluit zichzelf in de voeten geschoten heeft. Ik heb een geldig koopcontract en daar is met mij niet meer over te praten, liet hij weten. Dan blijft de situatie maar zoals die nu is en wordt er niets afgebroken en ik vraag mij af wat de buurt nu bereikt heeft, aldus een boze Hendriks .