Groesbeek Airborne Vrienden krijgen Duitse onderscheiding

KRANENBURG – De Groesbeek Airborne Vrienden hebben zondagmorgen in Kranenburg de hoge Kranich Orden in ontvangst mogen nemen. In het beging hebben de Groesbeek Airborne Vrienden zich gericht op het herdenken van de operatie Market Garden alsmede de ontvangst van de geallieerden militairen uit Amerika, Engeland en Canada.

In de loop der jaren zijn er mede door hen diverse monumenten opgericht en hebben zij diverse herdenkingen georganiseerd . Maar vanaf 1992 is hun aandacht ook uitgegaan naar de andere kant van de grens te weten Kranenburg, Kleef en Donsbruggen. De Groesbeek Airborne Vrienden hebben zich ontwikkeld tot een stichting die de oorlog in dit gebied voor de huidige en toekomstige burgers probeert te verklaren. Zij nemen tegenwoordig deel aan vrijwel alle activiteiten en herdenkingen en gebeurtenissen aan beide zijde van de grens. In 2015 hebben de Groesbeek Airborne Vrienden met hun Duitse vrienden een monument onthuld aan de Grafwegenerstrasse omdat de vrouw van de toenmalige boswachterin in de jaren 1938 – 1939 joden de grens over bracht zodat zij in Nederland een veilig heenkomen vonden. Ook zijn er diverse informatieborden in de grensregio geplaatst wat zich daar in de WOII heeft afgespeeld. Momenteel wordt er gewerkt aan een boek in samenwerking met de Heimatverein uit Donsbruggen waarin verhalen verteld worden van Duitse mensen uit de grensstreek en Nederlandse evacués. Daarnaast is er nog een gevonden soldaat herbegraven op het kerkhof in Kranenburg. Ieder jaar vind er ook nog een herdenking plaats bij het monument bij het gemeentehuis in Kranenburg van twee Amerikanen die daar gefusilleerd zijn in de nadagen van de WOII.

Tenslotte vinden er uitwisselingen plaats van herdenkingen zowel in Nederland als Duitsland. Paul Wilbers sprak de aanwezigen waaronder 15 carnavalsprinsen, burgemeesters en de Groesbeek Airborne Vrienden toe. Na alle activiteiten van de Groesbeek Airborne Vrienden opgesomd te hebben heeft Karnavalsgesellschaft Krunekroane een goede keuze gemaakt voor het uitreiken van de Kranich Orden 2019, aldus Wilbers. Ook de voorzitter van Groesbeek Airborne Vrienden Piet Janssen was samen met alle Airborne Vrienden zeer vereerd met deze hoge Kranenburgse onderscheiding.