(foto: Joop Verstraaten)

Net zo bekend als Haags Hopje of Zeeuwse Babbelaar Moocks Raampje moet een begrip worden voor gastvrij Mook

MOOK – Zondagmiddag werd tijdens het eerste lustrum van stichting Huys het Moocks Raampje in Herberg 't Zwaantje aan de Groesbeekseweg in Mook gepresenteerd. Deze typische lekkernij is gebaseerd op een waarschijnlijk eeuwenoud verhaal.

Het komt voort uit de dagen vóór de Tachtigjarige oorlog toen de landvoogd uit de Lage Landen Alva zo'n 70 protestantse Nijmegenaren de stad uit wees en al hun bezittingen verbeurd verklaarde. Een deel van deze gewezen mensen kwam op weg naar Gennep en Goch langs de kerk wat een schrijnend gezicht was. Pastoor Veeler had zojuist enkele broden van parochianen gekregen en deelde die vervolgens uit via het raampje in de oude muur van de kerk, zodat bij hen de honger even gestild was.

Het Moocks Raampje is inmiddels een begrip geworden en is een symbool voor een gastvrij onthaal van de toeristen, dagjesmensen en anderen die de gemeente Mook en Middelaar komen bezoeken. Burgemeester Gradisen heeft inmiddels het Moocks Raampje aanbevolen. Hij vindt het belangrijk dat Mook en Middelaar een concretisering kan toevoegen aan het imago van de gemeente door middel van dit koekje, alsmede door de legende.

In de toekomst moet dit Moocks Raampje wat bekendheid betreft vergelijkbaar zijn met het Haagse Hopje of Zeeuwse Babbelaar. Het zou mooi zijn als Mook en Middelaar niet alleen bekend staat als de Slag op de Mookerheide maar ook door het Moocks Raampje. Het is de bedoeling dat het Moocks Raampje – speciaal koekje gebakken door de bakkers van Arts in Ottersum – bij alle kopjes koffie en thee die in Mook en Middelaar genuttigd gaan worden erbij gepresenteerd gaan worden, aldus burgemeester Gradisen.