(foto: Bert Roodbeen)

Sylvia Fleuren neemt Berg een Dalse Kroegjesroute officieel in gebruik

BERG EN DAL – Wethouder Sylvia Fleuren heeft afgelopen donderdagmiddag bij café Oortjeshekken in Ooij de Berg en Dalse Kroegjes route officieel in gebruik genomen.

Negen bijzondere 'Kroegjes 'in Berg en Dal en de Stichting Toerisme en Recreatie Berg en Dal 'Ster' de koppen bij elkaar gestoken om het mooie wandelgebied van Berg en Dal met elkaar te verbinden door wandelroutes. De gasten werden welkom geheten door Margreet Hertsenberg van Oortjeshekken een van de deelnemende kroegjes. Rob Jaspers oud-verslaggever van de Gelderlander hield de aanwezigen voor dat ze in een bijzondere gemeente wonen wat betreft de natuurschoon met alle mogelijkheden vandien. Daar moet gebruik van worden gemaakt, hield hij hen voor. Maak er een vijfde Vierdaagse Dag van, bij wijze van spreken. Zorg er in ieder geval voor dat de wandelaars weer terugkomen in dit mooie gebied.

Start en eindpunt zijn telkens twee van deze kroegjes. Doel is daarbij de wandelgasten zowel de mooiste natuur van de gemeente te laten ervaren als de meest bijzondere horeca te laten beleven. Berg en Dal is een wandelgemeente bij uitstek. In en door de gemeente lopen verschillende (inter)nationaal befaamde wandelroutes, waaronder het Pieterpad, Walk of Wisdom en de N70 natuurroute. De gemeente Berg en Dal heeft de ambitie om in 2020 de wandelgemeente van het jaar te worden. De gezamenlijke ondernemers leveren met dit project hieraan een waardevolle bijdrage.

De gratis wandelroute zijn gebaseerd op en gecombineerd met bestaande routes waardoor er geen (extra) bordjes in de natuur nodig zijn. Ook kan men de route downloaden van www.bergendalsekroegjesroute.nl. De routes zijn ook op papier beschikbaar bij de deelnemende bedrijven: Hotel Café Oortjeshekken, Hotel Credible, De Thornsche Molen, De Waard van Kekerdom, Hotel 't Spijker, Restaurant De Duivelsberg, Hotel Restaurant De Wolfsberg, Restaurant De Diepen en Herberg 't Zwaantje. Deze route is mede tot stand gekomen door een financiële bijdrage van de gemeente Berg en Dal.