(foto: Peter Hendriks)
(foto: Peter Hendriks) Foto: Peter Hendriks

Carl Heinz Haukes van EMM Kekerdom grensland Koning

LEUTH – Carl Heinz Haukes van schutterij EMM uit Kekerdom is zaterdagmiddag met het 97ste schot de nieuwe Grensland Koning geworden bij schutterij De Vriendenkring in Leuth.

Carl Heinz mag deze titel twee jaar voeren samen met zijn koningin Loreen. Het Grensland Koningschieten gebeurt om de twee jaar en wordt aan weerszijde van de grens gehouden. In totaal namen zes schutterijen uit de gemeente Kranenburg en zeven schutterijen uit de gemeente Berg en Dal deel aan dit Internationaal schutters gebeuren dat bekend staat als een verbroederingsfeest dat even belangrijk is als de titel. Om 12.00 uur werden de deelnemende schutterijen welkom geheten door de voorzitter van het Grensland comité de heer Wim Sanders. Gevolgd door burgemeester Slinkman die de erewijn aanbood aan de 26 koningen van de afgelopen twee jaar. Om 13.30 uur werden beide volksliederen gespeeld waarna het schietgebeuren om 14.30 uur kon gaan beginnen.

In totaal namen vijftig schutters aan het grensland gebeuren deel. Even na half vijf was het Carl Heinz Haukes die de vogel met het 97ste schot naar beneden wist te halen. Even daarvoor was het Jan Peeters uit Kranenburg die de titel Grensland Koningin wist te behalen door de houten vogel aan flarden te schieten. Na een korte rondgang door Leuth met een defilé in de Klaproosstraat kregen de koningen en koninginnen een vendelhulde, waarna het feest kon beginnen in De Vriendenkring waar DJ Mike voor de stemming zorgde.