Mook viert 25-jarig bestaan met Tsjechische Pribyslav

zaterdag 15 juni 2019 13:30

MOOK - Op 14 en 15 juni viert de gemeente Mook en Middelaar het 25-jarig bestaan van de stedenband met de gemeente Pribyslav in Tsjechië. Daarvoor zullen 25 gasten uit Pribyslav naar Mook komen en met een feestelijk programma zullen beide gemeenten stilstaan bij 25 jaar vriendschap.

Het idee voor een stedenband of jumelage ontstond na de Tweede Wereldoorlog en beleefde een revival na de val van de Muur in 1989. Mook en Middelaar werd in 1994 'tweelingstad' met Pribyslav en ging via de Stichting Pribyslav aan de slag met het opbouwen van een goede vriendschapsband. Dat gebeurde aan de hand uitwisselingsprogramma’s en met hulp van lokale organisaties.

Ereburger
Inmiddels zijn er in 25 jaar tussen Mook en Pribyslav tal van uitwisselingen geweest. Daarbij waren scouts, voetballers, tennissers, zangers, muzikanten, tuiniers, jagers, brandweerlieden, gemeentebestuurders en leden van de Stichting Pribyslav en van het “Comité voor buitenlandse betrekkingen” in Pribyslav betrokken.
Bijzonder is dat Pribyslav twee keer, 2005 en 2015, aan de Nijmeegse Vierdaagse deelnam, en Piet Martens in 2014, bij het 20-jarig jubileum, benoemd werd tot ereburger van Pribyslav.

Mook meets Pribyslav
Voor belangstellenden is zaterdag 15 juni interessant als in 't Moks café van 13.30 tot 16.30 uur de manifestatie 'Mook meets Pribyslav' plaatsvindt. Met een fototentoonstelling wordt 25 jaar stedenband in beeld gebracht en men kan er verenigingen uit Mook en Pribyslav ontmoeten, die bij de stedenband betrokken zijn. Iedereen is welkom.