(foto: Foto: Peter Hendriks)
(foto: Foto: Peter Hendriks) Foto: Peter Hendriks

Nieuw snelfietspad Kleef-Nijmegen officieel in gebruik genomen

KLEEF – Vrijdagmiddag 7 juni is het snelfietspad Kleef – Nijmegen met veel tamtam officieel in gebruik genomen. Bij die grensoverschrijdende gelegenheid waren aanwezig de burgemeester van Kranenburg en Kleef, wethouder Sylvia Fleuren van Berg en Dal alsmede de Bundes Minister van de SPD Dr. Barbara Hendricks die het lint doorknipte.

Pastoor Scholtens van Kranenburg zegende vervolgens het laatste stuk van 11 kilometer snel fietspad in. Het fietspad dat nu een lengte heeft van 30 kilometer is voor zover bekend het langste stuk fietspad van Nordrhein-Westfalen. Het snelfietspad begint in het centrum van Kleef naast de Hochschule bij de start van de draisine naar Kranenburg en Groesbeek. De bedoeling van dit grensoverschrijdende fietspad is om de inwoners van Kleef meer op de fiets te krijgen en het is een fantastische route door het prachtige natuurgebied aan beide kanten van de grens voor toeristen. Op enkele plekken waar het fietspad de weg over moet steken worden ze beveiligd door stoplichten. Zo gauw de fietsers eraan komen springt het verkeerslicht voor de automobilisten al op rood. Zover is het aan deze kant van de grens nog niet. In de gemeente Berg en Dal maakt de Werkgroep Milieu Beheer zich druk over eventuele reptielen die het slachtoffer van de fietsers worden, maar daar praat men in Duitsland niet over. Het afgelopen pinksterweekend is het nieuwe snelfietspad al door vele honderden fietsers bereden.