(foto: Joop Verstraaten)

Gemeente Berg en Dal zoekt slimme starters

GROESBEEK – In het Nederlands Wijncentrum aan de Breedeweg in Groesbeek is dinsdagmiddag de wedstrijd 'Op zoek naar slimme starters' van start gegaan.

In totaal waren er zo'n vijftig belangstellenden waarvan er zo als het er nu naar uit ziet 29 voor het merendeel jonge ondernemers aan deze wedstrijd mee gaan doen. In totaal kunnen de vijf uitverkorenen rekenen op een cheque van elk 5.000 euro en krijgen daarbij nog deskundige ondersteuning om hun bedrijfsplannen uit te voeren. Dinsdagmiddag sprak wethouder Irma van de Scheur van de gemeente Berg en Dal de aanwezigen toe en legde uit wat 'Bedrijvig Berg en Dal' inhoudt. Zo speelt volgens Van de Scheur de aansluiting bij de economische thema's zoals streekproducten alsmede een dienst, techniek en een proces -waarbij gedacht is aan mensen met een afstand op de arbeidsmarkt- een grote rol.

Ook duurzaam, haalbaar, innovatief en lokale samenwerking scoren normaliter ook. Tot 20 oktober kunnen de ideeën ingezonden worden, waarna op 15 november zal bekend worden welke slimme starters een cheque van vijfduizend euro tegemoet kunnen zien met ondersteuning om hun bedrijfsplannen nader uit te werken. Na het officiële gedeelte werden de gasten voorzien van een hapje en een drankje. De speciale hapjes waren van restaurant La Souk d'Orient, dat gevestigd is op het terrein van museumpark Orientalis. Wethouder Van de Scheur was blij met zo'n grote opkomst en benieuwd welke ideeën er komen.