Internationaal Euregio Rijn-Waal Studentenmuziekfestival

BERG EN DAL - Tussen 21 juli en 4 augustus vindt voor de twaalfde keer de internationale muziekzomer, het Euregio Rijn – Waal Studentenfestival plaats, georganiseerd door de 'Gesellschaft für Internationale Begegnungen e.V. Kleve' en Wasserburg Rindern, Katholisches Bildungszentrum in samenwerking met de steden en gemeenten van de euregio.

Dit evenement omvat naast de Kawai 'Heinrich Neuhaus' masterclasses voor pianisten ook een pianofestival waarin de deelnemers van deze masterclass zich aan het publiek kunnen voorstellen.

Na het grote succes van het pianofestival in het afgelopen jaar, met 120 goed bezochte concerten in twee weken en een begeesterd publiek die zorgden voor een bijzondere weerklank in de regio, hebben de organisatoren de samenwerking met de steden en gemeenten van de euregio verder geïntensifieerd. Niet alleen de organisatoren en de toehoorders, ook de deelnemende pianisten waren vol lof over het artistiek hoge onderwijsniveau. Daarbij waren zij ook zeer enthousiast over de mogelijkheid om de nieuwe inzichten onmiddellijk tijdens de festivalconcerten aan de praktijk te kunnen toetsen. Pianisten uit België, China, Engeland, Japan, Korea, Serbien, Polen, Spanje, Litouwen, Albanië, Roemenië, Groot -Brittannië, Nederland en Duitsland beloven het publiek pianistiek vuurwerk tijdens 126 verschillende concerten in twee weken.

Bij de festivalconcerten wordt er geen entreegeld gevraagd. Voor de studenten is het niet alleen belangrijk om podiumervaring op te doen, maar ook dat zij door vrije giften van het publiek hun cursus kunnen herfinancieren, wat mede door de ondersteuning van de Kreis Kleve, Rijn-Waal Euregio en het engagement van de deelnemende gemeenten mogelijk gemaakt wordt. Voor het publiek dat de zomervakantie thuis doorbrengt, bieden de concerten van het studentenfestival een welkome afwisseling en zijn ze tegelijk een verrijking van het muziekleven in een cultureel veeleer luwe periode. Zeer interessant worden dit jaar de concerten in Groesbeek met de uitstekende jonge pianisten. In de Historische Kerk aan de Groesbeek, Kerkstraat 18 op vrijdag, 26 juli, 20:00 uur: Clara Strobel (België). Op zaterdag, 27 juli, 20:00 uur Aleandro Giuseppe Libano (Italië) in het Goddelijk Hart van Jezus, kerk op De Horst (Ketelstraat 1) met op maandag, 29 juli, 20:00 uur Max Philip Klüser (Duitsland) en dinsdag, 30 juli, 20:00 uur Hao Tian (China).